„Ezt úgy hívják, hogy prediktív tárcsázó” – mutatott az asztalon fekvő, fülhallgatóval és mikrofonnal felszerelt számítógépre a mellettem álló nő. Az arcára kiült mosolyból látszódott, hogy tudja, fogalmam sincs, miről is beszél, úgyhogy belekezdett egy részletesebb magyarázatba. Mint elmondta, a laptopon egy olyan szoftver fut, amely folyamatosan tárcsázza a megadott telefonszámokat, és ha sikerül elérnie egy „élő embert” (tehát nem üzenetrögzítőt), akkor ad egy hangjelzést az asztalnál ülő aktivistának, a képernyőn pedig feltünteti a telefonvonal túlsó végén lévő személy nevét.

Az aktivistának ilyenkor azonnal kampányüzemmódba kell kapcsolnia, vagyis meg kell győznie a feltárcsázott embert arról, hogy menjen el szavazni, és persze a „prediktív tárcsázót” üzemeltető stáb jelöltjét támogassa majd.

Úton az Obama-kampány irodája felé

A telefonos szoftver célja nyilván az, hogy az aktivistáknak ne kelljen felesleges hívásokkal vesztegetetni az idejüket, a nagyon kedves és készséges nő által tartott bemutató ugyanakkor ennél a pontnál vége szakadt, megjelent ugyanis a helyiségben az iroda vezetője, aki ugyan szintén nagyon kedves és készséges volt, de közölte, hogy az országos kampányközpont engedélye kell ahhoz, hogy válaszolhassanak a kérdéseimre.

Ez a rövid - de így is érdekes - látogatás Barack Obama egyik marylandi kampányirodájában zajlott, ahol azon dolgoznak, hogy minél több olyan ember menjen el szavazni, aki az elnököt támogatja. Mivel Maryland stabilan demokrata államnak számít, így a kampánytevékenység a szomszédos Virginiát célozza, ahol nagyon kiélezett küzdelem zajlik Obama és kihívója, Mitt Romney között.

Ha megérkezik a jóváhagyás Chicagóból, akkor mélyebben is megismerkedhetek majd az iroda munkájával, de persze már most is elég sokat lehet tudni arról a fajta kampánytevékenységről, amelyet ott végeznek. Pár hete írtam arról a szintén demokraták által tartott stratégiai megbeszélésről, ahol egy külön listát is bemutattak a telefonos kampányolás szabályairól. Ezt akkor részleteiben nem tettem közzé, de most itt a felsorolás (kiemelések és írásjelek használata az eredeti prezentációt tükrözi):

  • MOSOLYOGJ: az emberek hallják a telefonon keresztül a mosolyodat!
  • Legyen barátságos a hangod
  • Legyél udvarias és tiszteletteljes
  • Legyél természetes (NE olvass közvetlenül a tájékoztatóból)
  • HALLGASS többet, mint amennyit beszélsz
  • Legyél tájékozott a POTUS és a Demokraták teljesítményéről
  • Legyél közvetlen – válts ki erős elkötelezettséget anélkül, hogy elveszítenéd a barátságos hangvételt
  • Legyél képes arra, hogy érthető módon beszélj az ügyekről
  • Légy alkalmazkodóképes – tudd, hogy melyik üzenet működik a hallgatósággal
  • Készülj fel az általános kérdésekre/visszaszólásokra és legyél képes jól válaszolni azokra

Ez a nagyon alapos lista és a prediktív tárcsázáshoz hasonló eszközök is az amerikai elnökválasztási kampány lenyűgözően alapos és kifinomult módszereinek a megnyilvánulásai. Bár azon a környéken, ahol én mozgok – Washington DC és Maryland – az erős demokrata háttér miatt a republikánusok kevésbé aktívan vannak jelen, de tudni lehet, hogy Mitt Romney stábja is hasonlóan profi és olajozott gépezetet működtet az ország több pontján, mint Obama.

Nagyon úgy néz ki, hogy rendkívül sok múlik majd azon, hogy melyiküké a hatékonyabb. Bár rengeteg felmérés, kutatás és elemzés készül a jelöltek esélyeiről, ezeken nagyon nehéz kiigazodni. Ahogy Mike Allen a mai Playbook-hírlevélben rámutatott, az ország két legismertebb elemzője is homlokegyenest más következtetésre jutott a rendelkezésre álló adatokból: Nate Silver (New York Times) szerint megállt a Romney-lendület, Gary Langer (ABC) viszont úgy látja, hogy a republikánus jelölt előretörése folytatódik.

Lehet, hogy a prediktív tárcsázó vagy a hallható mosoly fogja eldönteni, melyiküknek van igaza.