Amikor 2008-ban már érződött, hogy Barack Obamával komolyan kell számolni, akkor riválisai azzal az érvvel próbálták elgáncsolni, hogy ugyan szépen tud beszélni, de nincs elég tapasztalata ahhoz, hogy elvezesse az Egyesült Államokat. Valami hasonlóval próbálkozik most Mitt Romney, aki csütörtökön egy New Hampshire-i farmon jelentette be, hogy elindítja elnökválasztási kampányát.

A republikánus politikus szerint ugyan az amerikai választók jóhiszeműen bizalmat szavaztak három éve a tömegeket inspiráló Obamának, de azóta rá kellett jönniük, hogy kudarcot vallott. A munkanélküliség továbbra is rendkívül magas, és Romney azt ígéri, hogy ő mint egykori sikeres üzletember majd rendet tesz a gazdaságban.

Az amerikai elnökválasztás rendszerint nagyon izgalmas politikai küzdelem, de az egyes politikusok kampánya gyakran unalmas önismétlésekből áll. Az elején kitalálnak egy üzenetet, és ezt sulykolják hónapokon át (emlékszünk még a reményre és a változásra?), persze közben vannak finomhangolások és nyilván alkalmazkodnak az esetlegesen megváltozó körülményekhez.

Romney most láthatóan azzal számol, hogy ez a kampány nem arról szól majd, hogy ki az inspirálóbb figura, hanem arról, hogy ki az, akinek szakértelmében jobban bíznak a választók. Ennek megfelelően fogalmazta meg a szeles időben elmondott beszédét, amelyet még biztosan sokszor hallhatunk majd tőle.

A munkanélküliség pedig tényleg súlyos probléma, jelenleg 9 százalékon áll azok aránya, akik dolgozni szeretnének, de nem találnak állást. Az elmúlt bő hetven évben nem volt példa még arra sem, hogy egy elnököt 7,2 százalékos munkanélküliség mellett újraválasszanak, arra pedig még a legoptimistább elemzők sem számítanak, hogy 2012 novemberére akár csak megközelíti ezt a szintet az állástalanok aránya. Így lehetséges, hogy ami nem működött 2008-ban, az hatásosnak bizonyul most.