Szép lassan a kedvenc publicistáim egyike lett Ross Douthat. 2009-ben került a New York Timeshoz, ahol az elkötelezett konzervatív Bill Kristolt váltotta. Douthatet is konzervatívként szokás emlegetni, de én elsősorban azt szeretem benne, hogy - ellentétben például a szerintem meglehetősen dogmatikusan érvelő Thomas Friedmannel vagy Paul Krugmannel - elemzői szemmel közelít a témáihoz. Az sem mellékes persze, hogy legtöbbször - ehhez a bloghoz hasonlóan - az amerikai belpolitika fejleményeiről ír, tehát megvan a közös érdeklődés is.

Legutóbbi írásában például azt a kérdést feszegeti, hogy vajon mennyire bölcs dolog Obamáék részéről, hogy a kampányt igyekeznek a társadalmi kérdések felé terelni. Douthat emlékeztet arra, hogy ez már önmagában egy érdekes fordulat, eddig ugyanis épp az volt a jellemző, hogy a republikánusok tűzték a zászlajukra az olyan szociotémákat, mint az abortusz, a melegjogok vagy a bevándorlás. Ehhez képest most mintha a republikánusok igyekeznék elkerülni ezeket, és helyette inkább a gazdasági kérdéseket akarják a középpontban tartani.

Douthat szerint két példa is adódik erre a helyzetre az utóbbi hónapokból. Egyrészt ott volt év elején a vita arról, hogy az egyházi kötődésű intézményeknek is kötelező legyen-e fedezni a fogamzásgátlás költségeit női dolgozóik számára. A republikánusok soraiból hatalmas felhördülés követte ezt (persze akkor még lehetséges elnökjelöltnek számított a kultúrharcos Rick Santorum is), Obamáék azonban nem hátráltak meg, hanem ellentámadásba lendültek azzal, hogy a konzervatívok valójában nem a vallási szempontok miatt aggódnak, hanem háborút vívnak a nők ellen.

A másik példa egészen friss. Obama ezen a héten jelentette be egy interjúban, hogy támogatja a melegek házassághoz való jogát. Ugyan ez is egy régi tabu a konzervatív republikánusok számára, az elnöki kommunikáció felépítéséből (persze eltekintve a Joe Biden elszólása miatti kényelmetlenségtől) úgy tűnt, hogy a bejelentést politikai/kampányolási szempontból is fontosnak tartja Obama stábja. Kutatások szerint az amerikai lakosság egyre kevésbé tartózkodik a melegházasságtól, így ez a kérdés ismét hasznos lehet annak a kontrasztnak a hangsúlyozására, hogy Obama a modernitás, Romney pedig a maradiság szimbóluma.

Ezek valóban hatásos eszközök lehetnek, Douthat szerint azonban erősen kétséges, hogy lehet-e így választást nyerni. A választók tömegeit ugyanis továbbra is a gazdasági kérdések izgatják a leginkább, és Douthat szerint ezért az lehet ugyan, hogy Obama megnyert egy-egy hírciklust, de a választást ettől még elveszítheti.