Levágja-e a bajszát David Axelrod, az elnök vezető kampánystratégája? Ez a kérdés sokkal fontosabb, mint amilyennek elsőre hangzik. Ha levágja, akkor az nagy valószínűség szerint azt jelenti, hogy a főnöke elveszítette a választást. Ha viszont nem, akkor minden bizonnyal a helyén marad.

A bajusz azért vált kulcsfontosságúvá, mert Axelrod a Morning Joe című tévéműsorban közölte, hogy ha Mitt Romneynak sikerül akár egyik államban is nyernie Minnesota, Pennsylvania és Michigan közül, akkor megszabadul az egyébként már negyven éve viselt bajuszától. Természetesen szó sincs arról, hogy az ádáz választási küzdelem hirtelen egyszerű szórakoztatássá vált volna, a vicces fogadalom mögött is egy teljesen komoly tény áll: az utóbbi napokban Romney és a vele szövetséges szervezetek kampányolni kezdtek ebben a három államban is, pedig ezeket eddig a kutatási adatok alapján Obama stabil támogatói között tartották számon.

Axelrod (jobbra) negyven éve hord bajszot - Forrás: White House Flickr

A nagy kérdés most az, hogy vajon mi áll a republánus offenzíva hátterében. Egy alapos számítások alapján meghozott, tényleges sikerrel kecsegtető lépés? Egy kétségbeesett - minden mindegy alapon eldöntött - húzás? Esetleg egy egyszerű blöff?

A republikánusok persze azt állítják, hogy az első verzióról van szó. Azt mondják, hogy a legutóbbi felmérésekből az látszik, hogy szűkül Obama előnye ezekben az államokban, és így teljesen logikus lépés a részükről, hogy új frontot nyitnak, mert látnak esélyt arra, hogy megfordítsák az állást. Ebben van igazság, egy friss kutatás szerint például a statisztikai hibahatáron belülre került a különbség Obama és Romney között Minnesotában, és ezt a jelzést a demokraták is annyira komolyan vették, hogy nem mást küldtek oda kampányolni, mint a rendkívül népszerű korábbi elnököt, Bill Clintont.

Kérdés azonban, hogy mekkora esélyük van a republikánusoknak az utolsó napokban fordítani az álláson. Ezért is mondják azt a demokraták, hogy szerintük valójában csak egy kétségbeesett elterelő műveletről van szó. Az ő érvelésük úgy szól, hogy Romney és társai azért kezdtek el hirtelen sok pénzt költeni hirdetésekre az eddig figyelmen kívül hagyott államban, mert egyrészt van egy csomó felesleges pénzük (ez igaz), másrészt viszont rájöttek, hogy nem tudják megfordítani az állást a számukra kulcsfontosságú Ohióban, ezért egyfajta pánikreakcióként elkezdenek máshol próbálkozni.

Ehhez kapcsolódik a blöff teóriája, amely szerint Romneyék célja csupán az, hogy a demokratáknak pénzt és energiát kelljen fektetniük az egyébként hozzájuk húzó államokban.

Mindhárom verzióban van igazság, ahogy azonban jelenleg nincs élő ember, aki meg tudná mondani, hogy ki fogja nyerni a keddi választást, úgy egyelőre azt sem lehet megmondani, melyik forgatókönyv áll közelebb a valósághoz.